Aktiveringspromenad!

Idag va vi på aktiveringspromenad med Hundliv. Vi va 4 stycken med våra hundar så tiden fanns till att lägga ner extra mycket energi på oss :) Jag och Algot började med att köra husse till Golfklubben sedan drog vi iväg till promenaden. Vi va väldigt tidiga men som tur va så fanns Anna och Holly på plats. De förberedde inför dagen :) 
När alla hade kommit tog vi en kort promenad för att hundarna skulle få känna av varandra, så då jobbade vi på. 
Algot blir ju stirrig i början och skäller gärna så vi fick träna mycket kontakt. Jag la in lite tricks efter vägen, slalom mellan benen, sitt stanna kvar och tass. Han hade väldigt bra fokus på mig! 
Algot hittade en stubbe att hoppa upp på, han fick även balansera på lastpallar, stockar och även stå på en kant med bakdelen och frambenen på backen! Ursäkta för lite suddiga bilder ;P 
Sen gick vi vidare och i skogen fanns det träd som Anna gjort iordning innan med godis i. Vi gick runt olika träd och Algot snappade snabbt upp vilket träd som det fanns godis i. Han fick sträcka på sig och va väldigt duktig. 
Inte lätt att vara liten alla gånger så jag fick bära upp honom så att han kunde nå den sista fläcken ;P 
När hundarna fått vatten och vilat lite så la vi ut toarullar med godis i på olika ställen i skogen. Det va inte långt och detta klarade Algot super bra! Han letade och använde nosen galant. 
Vi körde också godishögen, Anna la ut godis på backen och vi skulle läsa av våra hundar när de kände doften av högen. Sen skulle vi få hunden att låta det vara och fokusera på oss istället. Första gången gick sådär.. Algot stängde av öronen och glömde bort matte. Andra gången gick det bättre och han va väldigt nära högen utan att ta den. 
Detta ska vi öva mer på, att han bara får TA saker när jag ger honom tillåtelse. Han är för snabb att hitta kycklingben och annat som han INTE ska få i sig! Så denna övning tror jag kommer hjälpa! 
 
Nu är vi trötta och nöjda :) 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Fina bilder.

2015-07-25 @ 22:09:57
URL: http://www.echosierra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0