Att leva med en kronisksjukdom!

Jag är med i en diabetes sida på Facebook där man kan dela sina tankar, få stöd och ge tips. Läser flera gånger i veckan om människor som är förtvivlade, ledsna för att deras värden ligger för högt. Jag känner igen mig i deras ord, för att leva med en kronisksjukdom är inte lätt. 
Diabetes är så mycket mer än "att bara ta sprutor", det kräver en evig planering. Så som: 
- Vad ska jag äta? 
- Hur mycket kolhydrater är det? 
- Hur mycket insulin behöver min kropp till detta? 
- Har jag någon infektion? 
- Sipprar det ut insulin? 
- Vad ligger sockret på innan? 
Det är bara en del frågor man dagligen måste ställa sig och ta reda på. Eftersom blodsockret blir påverkat av så många saker är det svårt att alltid ha koll. Har du tränat blir du lägre efter några timmar, är du stressad påverkas sockret av detta.. Ja listan kan göras lång. 
Jag har inte haft en dag sedan jag fick diabetes som jag kunnat sova tills jag vaknar, detta saknar jag. Jag vill också kunna fika på stan, äta en godispåse utan att fundera på insulin, tester och högt blodsocker. Vissa dagar är värre än andra, som när man kämpar och resultatet blir dåligt iallafall, då är det tungt! Samtidigt som jag ska vara glad att sjukdomen inte dödar mig och att bra medicin finns fast ibland är det för jobbigt för att se det så. För detta är inte en liten del av mitt liv, utan den gör sig påmind varje dag och varje minut. 
Ligger man mellan 5-7 så mår man bra, men högt eller lågt får kroppen att ändras. Det är inte så enkelt att hålla blodsockret jämnt under dagen, då krävs det en hel del tester och stor del av dagen fokuseras på Diabetesen. Och hur ska man ha koll på det under jobbet exempelvis? Det är inte alltid så enkelt att få ihop!
 
Bilderna är lånad från google. 
Som ni ser finns det en hel del som hör ihop med diabetes, sjukdomar och andra saker. Så ibland är det svårt att hitta motivationen, svårt att vända allt tillrätta speciellt när man vet att arbetet aldrig kommer att ta slut.. Jag har tagit ett beslut, jag har bestämt mig för att kämpa för att må bra, kämpa för att kunna leva med denna sjukdom och lägga ner den tid och energi som behövs! Sen vet jag att svackor kommer att komma, tårar kommer att rinna och jag kommer vara arg, men det tillhör livet! 
Jag kommer kämpa, inte emot dig 
Diabetes
utan med dig ! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tuula Svanström

Hej!

Du har så vackra bilder på dig och din lilla söta hund.
Lycka till med din kamp med din diabetes
Kram/ Tuula

2013-10-22 @ 10:53:31
URL: http://trollmamman-butterfly.blogspot.com
Postat av: Monika

<3 <3 <3

2013-10-22 @ 10:59:12
Postat av: Gunilla

Det är så sant det du skriver ... man önskar sin sjukdom åt helvete vissa dagar... andra är det helt okej ... Jättefin blogg fortsätt jag kommer att följa dig <3

2013-10-22 @ 11:44:32
URL: http://foreveraloe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0