Träning, löshund!

I söndags var jag på avslutningen för Löshundkursen, det var spännande att verkligen testa det vi har lärt oss. Har nog inte reflekterat så mycket över vad vi har lärt oss. Fast det är verkligen massor! Det var ganska kallt och jag och Anna var där ungefär en kvart för tidigt så mina tår hann börja frysa till is ;P När alla hade samlats så började vi med första övningen. 
Övning 1: 
Vi skulle ha hundarna lösa, de skulle gå fot med oss från punkt A till B. Där uppe väntade de andra hundarna, lösa vid sina hussar och mattar. Algot var jätte duktig, han var lite busig med stannade vid min sida och gjorde ett bra jobb. Han sprang inte fram till de andra hundarna och skällde inte! 
 
Övning 2: 
Sätta hunden på filten, gå en bit bort och få hunden att stanna kvar. Alla hundar var ganska nära varandra och det gällde verkligen att Algot hade koll på mig. Även om andra hundar gick av filten, ägare som fick gå fram till sina hundar osv. Han satt kvar hela tiden! Jag blev jätte stolt! Sen för att göra det svårare tog tränaren en av sina hundar (som är helt främmande för de i gruppen) och gick mellan alla hundar. Algot reste på sig första gången för att nosa, men inget skall eller liknande. Andra gången satt han kvar och hade fullt fokus på mig!!! 
 Söta Torsten var också med :) 
Vi tränade också på inkallning från långt avstånd utom synhåll för hunden. Algot kom i raket fart och hittade mig på en gång. Sen gick vi fot tillbaka till gruppen! 
Vi tränade också på att få hunden att välja den sida som vi visar att den ska gå till. En början till höger och vänster! 
Dagen var jätte bra och jag är stolt över oss hur långt vi har kommit <3
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Åh vad duktiga ni är båda två!! Du ska vara stolt gumman<3

2013-11-27 @ 22:12:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0