Rasfakta: Papillon

Kollade runt lite och ville hitta mer fakta om rasen Papillon, speciellt eftersom Algot är av den rasen. Jag hittade en sida och det stämde in väldigt mycket på Algots sätt att vara!


Papillon är en vacker hund med sina fjärilsliknande öron och sin silkespäls. Rasen kommer ursprungligen från Frankrike/Belgien och är en dvärgspaniel med lång päls. En Papillon är livlig, intelligent och elegant hund med lätta eleganta rörelser. Mycket trofast sin ägare - följer gärna med överallt. En kelig hund som kan vara en riktig knähund.

En del papilloner tävlar i lydnad eller agility och sveriges första lydnadschampion var faktiskt en Papillon. Det är en frisk hundras som gärna vaktar sin ägare. Kan ibland uppfattas som lite "skällig".


Algot är väldigt vaktig, speciellt när det kommer till mig. Han "varnar" och då menar jag skäller om han hör något konstigt, ser något skumt och när han möter andra hundar. Han är också väldigt "mammig" och följer mig vart jag än går. Som en gång på stranden, jag gick iväg och Erik satt kvar med honom men han pep i allafall.. Så trofast är han verkligen!


Phalène och Papillon är tuff, tålig, livlig, entusiastisk och snabb. Den har ett jämnt humör och är väldigt intelligent och charmig men ibland svartsjuk. Den tar alltid avstånd från främlingar, vilket gör den till en bra vakthund. Kräver hård men varsam träning.


Detta stämmer också, han är reserverad mot främlingar och accepterar inte vem som helst från början. Detta jobbar vi mycket med och han blir bättre och bättre! Vakthund är han definitivt (för att vara så liten) ingen skulle kunna smyga sig in hit utan att han säger ifrån!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0