Debatten på tv4

Jag var tvungen att skriva in en kommentar på tv4.se såhär skrev jag:

Jag har följt debatten och jag blir väldigt upprörd när jag läser vissa utav kommentarerna. Min sambo har varit arbetslös en längre tid nu, han har möten och söker aktivt jobb och skriver CV inriktat till företagen. Jag anser att det inte finns de resurser som behövs just nu för att få ett jobb. Något måste förändras. En annan sak, min pojkvän fick 2500 kronor att leva på i början, de månader han fick något alls. Hur ska man kunna leva på detta? Vi måste ha ett stödsystem för de flesta människor vill ut i arbetslivet men det är inte så enkelt.

Under dessa fyra år har det blivit många nedskärningar. För att ta ett exempel för de utvecklingsstörda. Där har resurserna skärts ner något fruktansvärt. Personalen skall nu ha frysta rätter till de som bor på boendet för att detta är billigare. Ska de inte ens få lagad mat?

I skolan har lärare och pedagoger mer elever och mindre resurser. Det fungerar inte att en lärare har 25 elever i en klass. Vi måste ha mer lärare och pedagoger för att kunna ge eleverna det stöd som de behöver.

Min mamma har ett eget företag, är en småföretagare. Hon har fått av alliansen 7 karensdagar. Så om hon blir sjuk så får hon inte pengar på sju dagar. Om hon anställer någon så ska företaget/hon betala den anställda i 14 dagar. Hon är frisör och om två stolar står tomma så tjänar de inga pengar, hur ska hon våga anställa någon. Detta är ett stort hot mot småföretagare, alliansens verk.

Jag vill ha kvar den offentliga cirkeln, inte för min egen skull då jag aldrig levt på bidrag och läser på universitetet men jag bryr mig om människan. Det finns så många människor som är sjuka eller har andra problem och detta har de inte själva valt. Människovärdet går före allt!

Jag kommer att rösta rödgrönt, annars skulle jag svika allt jag tror på för att ett samhälle ska fungera. Alla människor kan någon gång under sitt liv hjälp och denna möjlighet skall finnas!

 

 


Kommentarer
Postat av: Malin

Mycket bra skrivet Malin, medmänskliget och solidaritet behövs i samhället. Kram Mamma o Pappa.

2010-09-17 @ 13:12:04
URL: http://lillirose.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0