diabetes

Diabetes är den tredje största dödsorsaken i Sverige i dag och ofta är det följdsjukdomarna som förkortar livslängden. Att ha koll på blodsockret, blodtrycket och blodfetterna är A och O för att slippa följdsjukdomarna.Om du är osäker på hur dina värden ligger till kan du kontakta din vårdcentral eller ditt diabetesteam.

http://www.doktorn.com/story.asp?storyID=1801

Följdsjukdomar vid diabetes
Diabetessjukdomen ger höga sockernivåer i blodet och detta skadar de tunna väggarna i blodkärlen (kapillärerna). Med hjälp av motion, bra kost och läkemedel kan blodsockret hållas i schack. Om blodsockret ligger för högt ”åldras” man snabbare vilket kan ge skador såsom åderförkalkning, stroke, hjärtinfarkt, synnedsättning, njursvikt, nervskador, mag & tarmbesvär, erektionsbesvär samt smärta i leder. Det är av största vikt att ha koll på sitt blodsocker och även andra värden såsom blodtryck och blodfetter

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag går alltid in och kollar på sidor om diabetes, varför inte lära sig det mesta för att förhindrar/motverka alla följdsjukdomar som kan komma efter att ha haft diabetes en längre tid. Jag är väl glad att jag inte behövt haft sjukdomen i hela mitt liv samtidigt som det var jobbigt att vända upp och ner på hela mitt liv vad gällande kost och matvanor. Jag tycker att jag gör ett bra jobb, jag gör i allafall så gott jag kan just nu. Sen kanske jag inte alltid ligger perfekt men jag försöker att kolla mig så noga som möjligt och ha koll på läget! Ibland blir man väl lite rädd , kan inte säga så mycket annat än det. Jag planerar och planerar det mesta jag skall göra, det gjorde jag innan också men nu är det på en helt annan nivå! Ska jag träffa en kompis på stan så får vi ta det efter lunch eftersom jag måste äta innan, samma sak när det gäller att resa någonstans..! Har fått höra så jävla mycket korkade kommentarer av folk sen jag fick diabetes. Det sårar så djupt att jag inte vet ordet av! Jag litar på Erik, men där är det nog slut för inte speciellt många andra skulle veta exakt hur de skulle lösa ett sockerfall, men de flesta kan lite så det är väl bra det! Vågade inte gå ut utan erik i början för att jag var såå rädd att nått skulle hända med det är borta nu ! Kan läsa av min kropp mycket bättre nu i allafall!! 

diabetes_symbol.png (241×242)
Detta är diabetes symbolen, en blå rund ring heltenkelt, funderar på att tatuera in en cirkel någonstans på kroppen , fast jag vill ju ha mina tatueringar i svart! men vi får se, kanske vore ett steg närmare att bli "vän" med sjukdomen vilket jag inte blivit än, för det är ju faktiskt en stoor del av mitt liv, min vardag och mina tankar. skulle inte vilja erkänna att den styr, gör din inte jämt men ibland och jag hatar det,...

http://www.enagic-hk.com/images/diabetes_symbol.png  här hittade jag bilden :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0