Ännu en morgon med grus i ögonen!

Haha jag är nog ingen morgonmänniska tror jag, är alltid trött i ögonen! Men humöret är inte surt i allafall för jag försöker vara go och glad ! Men jag gillar inte när klockan ringer på morgonen! Fast det är skönt att komma upp tidigt på morgonen , får ju ut mer utav dagen ! Funderar på att ta en lång promenad i skogen det skulle vara härligt! Jag älskar att gå ute i skogen och bara känna mig helt fridfull...Kolla på de gröna träden , vackra naturen och bara luften som är så underbar när man andas in! åh vad härligt! Längtar ut dit redan nu! 
Märker ni någon skillnad på mig? 
Jag försöker VERKLIGEN få ordning på mitt liv med min lilla "vän" diabetesen. Det känns som om jag lyckas bättre och bättre. Äter frukost mellan 8-9 varje morgon även gelgerna hur sent det än har blivit!! Och jag skall försöka gå ut och gå lite oftare. Det hjälper till att sänka blodsockret ! Jag fick ett väldigt uppvaknande efter sjukhuset och jag vill inte få följdsjukdomar när jag blir äldre finns ju några stycken : 

Skador i stora och små blodkärl

Man brukar skilja på skador i små och stora blodkärl. Skador i de små blodkärlen är mer typiska om man har typ 1-diabetes, men man också kan få dem vid typ 2-diabetes. Dessa skador kan påverka blodförsöjningen till ögonens näthinna, njurarna och olika delar av nervsystemet. Följden kan då bli att man får nedsatt syn, nedsatt njurfunktion samt försämrad blodcirkulation och känsel i fötterna. Skador i de stora blodkärlen kan leda till kärlkramp, hjärtinfarkt eller stroke och är vanligast bland personer med typ 2-diabetes.

 

Ögonkomplikationer

Om blodsockervärdet ligger för högt under lång tid kan de små blodkärlen i ögats näthinna ta skada. Det kan uppstå små blödningar som skadar näthinnans synceller och på sikt kan leda till att synen försämras. Förändringarna kan vara små och komma smygande så att man inte märker av dem förrän synen har blivit kraftigt försämrad.

 

Sämre känsel i fötterna

De tunna blodkärlen till olika nerver kan skadas av förhöjda blodsockernivåer. Nerverna kan också skadas direkt av ett högt blodsockervärde. Det kan leda till att känseln försämras. Vanligen uppstår sådana nervskador i fötterna och det kan leda till att man inte känner om man får skoskav eller sår på fötterna. Om man har nedsatt känsel i fötterna är det viktigt att regelbundet kontrollera att fötterna inte har märken som tyder på att skorna är för trånga. Det kan vara rodnad hud, förhårdnader eller början till sår. Den försämrade nervfunktionen kan även leda till att huden inte fuktas på normalt sätt. Fötterna blir då torra och man kan få sprickor i huden som kan utvecklas till sår. En läkare bör testa känseln i fötterna minst en gång om året.

 

Njurarna kan ta skada

Skador på njurarnas små blodkärl kan leda till att protein läcker ut i urinen. Protein i urinen är ett tecken på att kroppens alla blodkärl har börjat ta skada. I början handlar det om mycket små mängder protein som läcker ut i urinen och om man lyckas få ett bra blodsockervärde kan skadan läka. Om skadorna på blodkärlen förvärras ökar mängden protein i urinen samtidigt som njurarnas förmåga att rena blodet från avfallsprodukter börjar minska. Det är ett tillstånd som kallas njursvikt och som ibland kan leda till urinförgiftning. Den här utvecklingen går snabbare om man har högt blodtryck. Vid tecken på proteinutsöndring i urinen bör man vara extra noga med att hålla sitt blodsockervärde på en bra nivå. 

 

Andra sena komplikationer

Om man har diabetes och förhöjt blodsockervärde under lång tid kan man också få problem med andra delar av kroppen. Till exempel kan man få lättare att få hål i tänderna. Därför är det bra att gå till tandläkaren regelbundet så att åtgärder kan sättas in tidigt. Man kan även få mag- och tarmproblem. Det kan leda till att magsäcken inte tömmer sig som den ska och att man därför får svårare att reglera sitt blodsockervärde. Om man misstänker sådana problem bör man ta upp dem med sin läkare.

http://vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar/Sjukvardsradgivningen/?CatId=26199&ChapId=26203

 

Det är några av grejerna, så ni kanske förstår varför jag kämpar! 

....................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0