Träning!

I tisdags var det dags att träna igen med Algot. Under de två veckorna sen förra gången hade vi hemma tränat på sitt, ligg, inkallning och stanna inför i förrgår. Utan att använda händerna ;P Svårare för mig än för Algot måste jag erkänna. 
När vi kom till platsen var Algot ganska lugn och det blev endast några skall på de andra hundarna, inget utbrott. Så det blev jag riktigt glad över men han va lite osäker runt de andra hundarna, skakade lite och hade svårt att fokusera vissa gånger. 
Det vi började med var sitt och ligg med olika störningar: 
- Jag gick runt Algot. Han reste sig några gånger men tillslut fungerade det som vanligt. 
- Rycka lätt i kopplet och hunden ska fortsätta vara parkerad. Detta var lättare i sitt än ligg så det måste vi träna mer på.
- Jag parkerade Algot och böjde mig ner, lekte med en leksak och hoppade runt. Detta var han duktig på, han stannade kvar. 
Algot kan sitt och ligg men har svårt att hålla positionen en längre tid, detta kommer vi få arbeta med mycket. Fast han var jätte duktig och jag är stolt över honom. 
Bild från Kristinehamn när vi tränade. 
 Nästa steg var skvallerträning: 
- Jag kastade ut några godisar på backen som Algot inte kunde få tag på och när han tittade på mig så belönade jag. 
- Sen gick tränaren förbi och Algot kollade på henne och när han vände sig mot mig sa jag snabbt bra och belönade honom. 
- Det handlar om att Algot ska skvallra till mig när han ser något exempelvis på andra hundar, människor osv. 
Den sista övningen vi gjorde var filten:
Alla tog fram en filt och lämnade hunden på filten och sa stanna till hunden. Hunden får sitta, ligga eller stå på filten eftersom detta är en övning som är perfekt om man vill att hunden ska gå till en speciell plats exempelvis om man är bortbjuden. 
- Jag belönade ofta och det är viktigt att ge ett kommando då hunden får lämna filten. 
- Nästa steg är att träna in kommandot "filten" så att hunden vet vad den ska göra! 
 

Det är verkligen super roligt att träna och i läxa fick vi i uppgift att skriva en dagbok om hur träningen ser ut varje dag tills nästa tillfälle. Några frågor att besvara är: 
-  När har vi tränat? 
- Hur långa pass? 
- Vad har vi tränat? 
- Var har vi tränat? 
- Hur gick träningen?
Det började jag med igår, behöver inte skriva så mycket men så att tränaren vet hur mycket vi tränar ungefär. Det är också bra för mig själv att tänka igenom träningen så det blir strukturerat. 
Mitt lilla busfrö <3 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0