Start av ny kurs!

Igår var jag på starten för kursen "Lös hund" hos Johanna på Karlstadshundcenter. Var super roligt att få börja träna ordentligt igen. Kursens sufte är att hunden ska fungera med och utan koppel tillsammans med mig som förare vad vi än stöter på för störningar. Jag ska verkligen lägga ner mig ordentligt på detta för jag tror att vi kan klara detta med rätt stöttning och vägledning! 
Igår pratade vi en stund först om upplägget, olika belöningar och vi fick presentera våra hundar för varandra. Hundarna får inte hälsa när vi är där vilket jag tycker är bra för vi är inte där för att leka. Algot lugnade ner sig väldigt snabbt och efter bara några skall så var han tyst och fokuserad på mig resten av träningen. 
Denna kurs är otroligt viktigt att man tränar hemma om vi ska nå våra mål och det tänker jag göra, vi fick lite i läxa: 
- Träna kommandon endast med rösten, jag ska fokusera på sitt, ligg och stanna. Kom verkligen på mig själv igår att jag använde kroppen väldigt mycket, ska fungera utan också! 
- Träna intensivt på inkallning, att han alltid ska komma. 
- Förstärka hans namn, när jag säger det ska det vara något speciellt. 
- Följsamhetskommando, att gå fint brevid med slakt koppel! 
Detta ska vi träna intensivt på och hoppas att vi gör stora framsteg, jag kommer att uppdatera om hur det går! 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Monika

Åh vad roligt det låter:)) LYCKA TILL!!!! KRAM

2013-09-04 @ 09:35:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0