Stopp kommando!

Det var den andra grejen vi började träna på under kursen i tisdags. Att få hunden att stanna där den är. Inte att det ska komma utan stanna. Ett exempel är om du har hunden lös, det kommer något fordon i mellan dig och hunden, då vill du ju inte att den ska springa så att den kanske blir påkörd utan bara vara stilla! Själv har jag aldrig Algot lös på såna ställen men jag tror verkligen att det är ett bra kommando att lära sin hund i vilket fall! 
Eftersom jag använder "stanna" när han ska sitta/ligga kvar och jag går ifrån så kommer detta kommando heta "stopp". 
 
Ja och hur ska man börja ? 
- Du ska sätta hunden, ge kommandot stanna och gå ifrån. Kalla sedan in hunden och när den har kommit halvvägs ska du kasta en godis bakom hunden. Detta för att hunden ska få fokus bakåt och stanna till. Upprepa detta några gånger, kasta ett underkast! 
- Gör samma sak men när hunden kommer gör endast hanrörelsen utan att kasta en godis. När hunden då stannar säg bra/klicka och kasta då iväg godisen till hunden! 
- Nästa steg är att lägga på sitt kommando ex stopp, säg ordet INNAN du gör handrörelsen! 
- Sen är det dags att arbeta bort handrörelsen och endast säga stopp, fungerar det inte gå tillbaka i träningen. 
- När det sitter är det dags att lägga till störningar ex, när hunden tittar på något annat, springer ifrån dig eller något liknande. Det är bra om man testar i olika miljöer! 
 
Detta ska jag ocj Algot träna på, vi är någonstans mellan steg ett och två just nu! Så det är bara att träna vidare, vi ska också lägga fokus på fot :) 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0