Kommunikationsmetoden vid hundmöten!

Jag är chockad, förvånad och förundrad över att denna metod fungerade på Algot! Jag har testat allt och inget har känts bra. Men igår fick jag ett lyckorus för jag hade kontroll över honom när en annan hund passerade ! Tre gånger! Vi ska fortsätta träna efter metoden och jag känner mig mycket positiv till detta! Allt jag innan gjort har förstärkt hans osäkerhet vid möten, men nu är det slut med det! 
Jag skrev en sammanfattning av det vi fick ta del av igår så tänkte att jag lägger in den här också: 
 

Hundar läser av kroppsspråk, hos människor och hos varandra. När hundar möts utan koppel använder de sig av lugna signaler. Hundar av många olika lugnande signaler som vi ägare ska träna på att läsa av.

Lugnande signaler:

-          Gäspande

-          Vänder bort huvudet/kroppen

-          Gör sig liten

-          Sänker svansen

-          Saktar ner farten

-          Går i en båge itsället för rakt mot den mötande

-          Nosar

-          Håller avstånd

Det finns många lugnande signaler som är hundens natur att använda sig av när den möter en annan hund. Denna metod går ut på att låta hunden kommunicera på detta sätt. Innan man börjar träna ska man tänka på att:

-          Ha med godis som kan uppehålla hunden en längre stund

-          Fokusera på sin egen hund inte de man möter

-          Kolla efter lugnande signaler

När man ser att en annan hund är påväg åt ens håll och ett hundmöte kommer att ske ska man låta hunden:

-          Gå i slakt koppel och låta hunden göra som den vill så länge den inte fokuserar på den andra hunden. (Kolla efter lugnande signaler som hunden sänder ut)

-          När du ser att hunden börjar fokusera på den mötande hunden ska du sätta den ner med din rygg mot de mötande och ge hunden godis så hunden fokuserar på dig.

-          Ha ryggen mot de mötande som en vägg mellan er och rotera runt.

-          När mötet är över locka din hund med godis och gå vidare

-          Ge inte hunden godis när ni går utan låt hunden kommunicera med lugnande signaler

Om hunden hinner göra utfall lämna mötet och gå vidare åt ett annat håll.

 

Några tips:

-          Träna på att läsa av hundens signaler

-          Träna med olika mötande hundar

-          Var på en plats där hunden kan ta avstånd vid ett möte

-          Träna inte mer än tre möten åt gången, hunden blir väldigt trött


Tack alla som var med igår det var helt fantastiskt ! 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0