Sminkning !! Visar hur jag gör :)

Brukar inte ta så lång tid att sminka sig annars , högst 10 minuter men att försöka ta kort under processen var knivigare haha ! Men det var roligt, jag valde att sminka mig med brunt. Jag gillar de färgerna eftersom jag tycker att det bli lagomt hårt! När jag sminkar mig i svart gör jag på samma sätt som jag gjorde idag! Det använder jag mer till fest, oftast nuför tiden är jag osminkad på vardagarna men det är alltid kul att piffa till sig lite extra ;) 

Först kommer det en bild på mig osminkad, bättre att se hur jag såg ut innan :) 

Det jag alltid börjar med är att lägga på täckstift. Detta gör jag eftersom jag har väldigt torr hud och pga detta är jag ofta röd i ansiktet. Så det stryker jag på underögonen (som sagt jag var trött förut, behövdes) på näsan och hakan även lite runt munnen eftersom det är där jag är som rödast! Sen smetar jag ut lagret med fingret för att det ska bli jämnt och inte synas under min fondation. 
Märke: Paris memories , coverstick with vitamin E 


Sen börjar med foundation. Jag använder en svamp att "kleta" ut med från H&M. Jag tycker att det funkar bäst för mig för den är platt och lång och bred ! Jag börjar i pannan för att sedan arbeta mig ner, mot ögon och ögonbryn. Jag täcker ögonbrynen också eftersom jag inte vill ha några kanter där! Sen blir det näsan och därefter blir det kinderna och ner mot hakan. Jag täcker även läpparna för att läppstiftet ska fastna bättre senare! OBS! När jag är vid kanterna ner mot halsen så är det bra att tänka på att dra ut fondationen ordentligt så att man inte får kanter. JAg har ett ganska kantigt ansikte och får lätt det. Om det blir även om man drar ner mot halsen, använd papper för att jämna ut kanterna! (Mamma har gjort det på mig 1000 tals gången haha ) När hela ansiktet är täckt och fonduationen ser jämn ut så är den biten avklarad ! (Att tänka på när man handlar foundationen är att få en färg som passar en hudton, ibland blandar jag för att få den rätta färgen! ) 

Märke: L'oreal Paris, True match c2

Sen ger jag mig på ögonbrynen , som inte är så plockade eftersom jag aldrig gör detta. Jag använder istället en slags liten rakhyvel från min mammas salong. Det känns ingenting :) Är som små piggar på som drar bort håren. Detta har jag inte gjort nu men ;P Jag är ju blond och ganska ljus överhuvudtaget men jag använder ändå en mörkbrun penna. Jag börjar med att måla i början på ögonbrynen och arbeta mig utåt, brukar stanna upp där jag vill att slutet ska gå nedåt, för att sedan ta den lilla backen :) 

Märke: Eyebrow liner by H&M, Dark brown

Jag har tappat bort min svarta kajal så jag använder den till ögonbrynen till ögonen också. Som syns på bilden över så började jag måla under ögonen. Jag kör linjen utanför för att ögat skall se större ut och sedan kör en vit eyeliner inne vid ögat. Annars kan ögat se mindre ut än vad det är ! Ögonskuggan är den roligaste grejen av allt enligt mig ! Jag tycker att det är kul att testa sig fram i färger och höjder. Idag körde jag på brunt som sagt och det är den jag oftast har! 
Först börjar jag med en vit ögonskugga på ögonlocket, håller på tills det blir en jämn yta. 

Då använder jag den ljusaste färgen i den sminkkartan jag använder! Efter detta kommer kajalen fram igen och denna använder jag nu på ögonlocket! Så nära ögonfransarna som möjligt, lite tjockare ut mot kanten av ögat så smalar jag av linjen desto längre in jag kommer! Sen väljer jag inte den mörkaste bruna att använa över ögonlocken för ju mörkare desto svårare att få det bra! Och jag tycker att den tredje bruna är väldigt fin! 
Så jag börjar lägga på den över ögonlocket med en liten smal borste (finns att hitta i de flesta affärer som har smink). Jag BLÅSER alltid av den innan för att inte få de lösa kornen över hela ansiktet! been there done that! Sen försöker jag att göra en fin rundning på den och detta kan man få pilla med ett tag tills man själv är nöjd. Hur hög , spetsig liten den ska vara också vidare! Sen lägger jag på det bruna på halva ögonlocket ungefär och gör så att bågen över sitter ihop med detta ! 

Märke: Isadora, Color palette 71 choco dreams

Sen är det mascaran, en viktig del i sminkningen, den höjer ögonen på ett snyggt sätt! Det ser alltid lite snyggare ut med det på! Jämför Bilderna över, de två sista har jag mascara! Jag lägger på lagom mycket så att det inte ska klumpa MEN när jag ska ut eller göra något speciellt brukar jag arbeta mer med mascaran. Lägga på lite extra, låta det torka och lägga på yttligare ett lager! 

Märke: MaxFactor , 2000 calorie dramatic look

Sen läpparna, vilket är ganska olika vad man vill ha. Jag kör med en ljus läpppenna först och tar runt kanterna på läpparna för att framhäva fomerna lite mer! Sen kör jag antingen bara genomskynlig läppglans eller läppstift. Då använder jag allt från riktigt röda läppar till bruna :) 

Sen tar jag på rouge, jag använder den som finns i Isadoras ögonskuggor. Kan se lite röd ut på korten men det ser neutralare ut i verkligheten! Sen är jag färdig!! Jag är absolut inget proffs på att sminka sig, jag kör på det som passar mig bra ! Och jag är nöjd över det lilla jag kan för det är kul, är som konst i ansiktet!! Var väldigt roligt att skriva detta inlägg hade aldrig kommit på det själv ;P Här kommer de färdiga bilderna : 


Så blev sminkningen idag ! woho :) Hoppas att jag skrev så att man fattade vad jag babblade om ! ;) 


So long ! (Nästa grej, lägenheten )


Kommentarer
Postat av: -Mikk

TACK :D

jag förstog :) det blev jättefint :):)))))

2009-07-26 @ 13:15:33
URL: http://onormalaste.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0